Vanaf 1 januari 2025 zullen de regels en handhaving rondom schijnzelfstandigheid worden aangescherpt. Deze veranderingen zijn bedoeld om duidelijkheid te scheppen en misbruik van zelfstandigheidsstatuten te voorkomen. Afgelopen vrijdag 6 september 2024 is dit artikel door de Rijksoverheid online gedeeld.
Wat is schijnzelfstandigheid?
Schijnzelfstandigheid treedt op wanneer iemand als zelfstandig ondernemer werkt, maar feitelijk in een gezagsverhouding staat tot een opdrachtgever vergelijkbaar met die van een werknemer. Dit kan leiden tot onduidelijkheden over rechten en plichten, zowel voor de ZZP-er als de opdrachtgever.
Waarom deze wijzigingen?
De overheid heeft vastgesteld dat schijnzelfstandigheid een groeiend probleem vormt in de arbeidsmarkt. Het kan leiden tot oneerlijke concurrentie, verlies van sociale zekerheid voor de werkenden en risico's voor de opdrachtgevers. Door de handhaving aan te scherpen, wil men zorgen voor een eerlijker speelveld en betere bescherming van alle betrokken partijen.
Wat verandert er per 1 januari 2025?
Op 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst volledig handhaven op schijnzelfstandigheid. Bedrijven en organisaties die mensen als zzp’er inhuren voor werk dat zij niet zelfstandig uitvoeren, kunnen dan weer een boete en naheffingen krijgen.
Modelovereenkomsten
Het kabinet maakt ook bekend dat er geen modelovereenkomsten meer door de Belastingdienst worden goedgekeurd. Het gebruik van dergelijke modelovereenkomsten is niet langer houdbaar, omdat modelovereenkomsten geen zekerheid vooraf kunnen geven over het werken buiten dienstverband. Dit hangt namelijk af van hoe er in de praktijk wordt gewerkt, niet van wat er in een contract staat. De lopende modelovereenkomsten worden nog wel geëerbiedigd tot de einddatum van de overeenkomst.
Wat betekent dit voor jou als (mogelijke) opdrachtgever?
1. Schijnzelfstandigheid
Een van de grootste uitdagingen voor opdrachtgevers is het risico op schijnzelfstandigheid. Dit houdt in dat een ZZP'er eigenlijk werkt als een reguliere werknemer, maar geen bijbehorende rechten en plichten heeft, zoals loonbelasting en sociale premies. De Belastingdienst zal per 1 januari 2025 strenger controleren of er sprake is van een gezagsverhouding, persoonlijke verplichting tot het verrichten van arbeid en een beloning. Indien de relatie tussen opdrachtgever en ZZP'er als dienstbetrekking wordt aangemerkt, kunnen er aanzienlijke boetes en naheffingen volgen.
2. Belasting- en premierisico's
Bij het inhuren van ZZP'ers zijn opdrachtgevers verantwoordelijk voor de juiste afdracht van loonbelasting en sociale premies. Indien de Belastingdienst bij een controle oordeelt dat er sprake is van een dienstbetrekking, kunnen opdrachtgevers aansprakelijk worden gesteld voor onbetaalde belastingen en premies. Dit kan leiden tot aanzienlijke financiële lasten.
3. Verzekeringen
ZZP'ers zijn doorgaans zelf verantwoordelijk voor hun eigen verzekeringen, zoals arbeidsongeschiktheids- en beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen. Echter, wanneer een ZZP'er als werknemer wordt aangemerkt, kan de opdrachtgever aansprakelijk gesteld worden voor kosten die normaal gesproken door een werknemer of diens verzekeraar zouden worden gedragen.
4. Reputatierisico's
Naast financiële risico's kunnen er ook reputatierisico's spelen. Wanneer een opdrachtgever negatief in het nieuws komt vanwege schijnzelfstandigheid of andere misstanden rondom het inhuren van ZZP'ers, kan dit schadelijk zijn voor de reputatie van het bedrijf.
Hoe kan Lead Healthcare jouw organisatie helpen?
Hieronder vind je een aantal oplossingen die Lead Healthcare jou als potentiële opdrachtgever kan bieden om je optimaal voor te bereiden op de periode vanaf 1 januari 2025, maar ook om vanaf heden de boel al goed op orde te hebben;
Informatie
Laat je geregeld informeren de komende periode. Er is veel kennis aanwezig over dit onderwerp bij Lead Healthcare maar ook via platforms als Linkedin en Google is er veel informatie over te vinden.
Zekerheid van flexibele schil
Lead Healthcare gaat graag met je in gesprek over de mogelijkheden om vanaf 1 januari 2025 (maar natuurlijk ook voor de periode tot 1 januari 2025) toch verzekerd te zijn van flexibiliteit en tijdelijke inzet van apothekers en apothekersassistenten.
Lead Healthcare zet bij haar dienstverlening in de apotheekbranche vrijwel geen ZZP-ers in.
Lead Healthcare is SNA gecertificeerd en beschikt over een G-rekening en daarnaast vindt er bij iedere professional vooraf een uitgebreid screeningsproces plaats. Ook beschikken alle professionals bij Lead Healthcare over de juiste diploma’s en zijn ze verzekerd bij de VVAA tegen beroepsaansprakelijkheid.
Operationele voordelen
Door met Lead Healthcare te werken ben je verzekerd van een hoog serviceniveau, uitgebreide bereikbaarheidstijden (7-23 uur, iedere werkdag en in het weekend) en snelle communicatielijnen. Daarnaast vervangen wij in 75% van de gevallen onze eigen professionals bij ziek/af meldingen en gaan wij altijd met zowel de professional als de opdrachtgever in gesprek om de planning rondom feestdagen en vakanties zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen.
Wij begrijpen dat deze veranderingen vragen kunnen oproepen en mogelijk zorgen kunnen baren. Wij staan klaar om je te ondersteunen en te adviseren. Momenteel merken wij dat er in de markt veel terugtrekkende bewegingen zijn rondom de inzet van ZZP-ers, zowel rechtstreeks als via bemiddelaars. Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of om jouw specifieke situatie te bespreken.